reklama

Závada nemusí byť nutne zlá

Neviem, ako vy, ale ja vždy rád spoznám niečo nové. Obzvlášť v poézii. Počiatkom tohto roka vyšla ďalšia kniha z edície Lyrika 20. storočia od Slovartu s názvom – Poetismus.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Nakoľko ide o českú poéziu, nebolo potrebné nič prekladať, stačilo to nechať na našich západných susedoch, nech to vydajú sami. Stačilo dodržať netradičný edičný formát knihy a bolo. To, že je knižka súčasťou edície, sa dozviete akurát v tiráži, kde je uvedené, že garantom projektu Lyrika 20. století je Peter Zajac.

Poetismus
Poetismus (zdroj: Slovart)

Zostavovateľka Jeanette Fabian je Nemka, na poetizme si vystavala dizertačnú prácu, ktorú obhájila na univerzite v Mníchove, kde pôsobí dodnes (ak sa za tých pár mesiacov, čo je kniha na pultoch, niečo nezmenilo) a medzi jej koníčky patrí aj hrabkanie sa v dejinách českej, slovenskej i poľskej literatúry.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kniha je delená na chronologické časti, a teda sa v každej kapitole omieľajú tí istí autori. Mená sú to známe, Vítězslav Nezval, Jiří Wolker, Jaroslav Seifert, František Halas, Konstantin Biebl, kto chodil do školy v 80. a 90. rokoch minulého storočia, ten sa ich namemoroval až-až. Sem-tam ich krátko doplní niekto iný, konkrétne Karel Schulz, Artuš Černík a Vilém Závada. Aby som sa už knihou nemusel zaoberať, dodám ešte, že poéziu sprevádzajú rôzne texty a ilustrácie aj ďalších umelcov radených do tohto umeleckého hnutia.

Zatiaľ sa to nezdá, ale o knihe som písať nechcel. Chcem sa podeliť o svoje nadšenie z toho, že som objavil autora Viléma Závadu. Pokiaľ si spomínam, na základnej i strednej škole sme sa o ňom neučili, resp. toho bolo tak málo, že som na to dávno zabudol. Nakoľko český poetizmus nie je práve mojim denným chlebom a rovnako ma neoslovujú ani komunisticky nezávadní autori, niet sa čo čudovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vilém Závada (1905-1982) sa však v kontexte celej knihy vymyká. Neštíti sa rýmovať a najmä, atmosféra jeho básní je krehko smutná, melancholická až depresívna. Dočítal som sa, že je aj nihilistická, z prezentovanej pätice básní mi to tak neprišlo.

Vilém Závada
Vilém Závada (zdroj: wikipédia)

Trošku som pátral a dozvedel som sa, že Vilém vyštudoval knihovníctvo a dokonca bol jeden rok riaditeľom národnej a univerzitnej knižnice. Okrem toho bol redaktorom niekoľkých časopisov. Skrátka, jeho preferencie mi sú blízke. To platí do roku 1945, kedy sa stal členom komunistickej strany, čo poznačilo ako jeho kariéru, tak poetickú tvorbu. Inými slovami, jeho traumy z detstva (otec mu zomrel, prvá svetová vojna mu tiež na optimizme nepridala), ktoré podľa všetkého tak krásne narúšali pozitívny elán poetizmu, zastrela červená hviezda a bolo. Na konte má cca štrnásť kníh, písal aj pre deti a venoval sa prekladom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aby som priamo uviedol, čo ma oslovilo, dovolím si teraz zacitovať dva krátke úryvky z debutu Panychida (1927). Prvý krásne ukazuje tú smutnú, ale predsa energickú polohu, ktorá zo slov vyžaruje:

Sbohem, sbohem...
(úryvok)

Sníh žije,
když taje,
snad nejvíce života svíráme,
když umíráme.
Za každou lásku, poznání a naději,
za jejich vítězný štít,
je nutno denně stokrát umírat.

Druhý úryvok je z dlhočiznej a nádhernej básne, ktorá dala debutu názov, okrem iného sa v nej nachádzajú okamihy nenásilného humoru, ktorý mám tisíckrát radšej, než prízemné a oplzlé žarty:

Panychyda
Báseň melancholie
(úryvok)

Jsou tu přeplněné sady s velmi dusnou zelení
milenci tulíce se k milenkám
počínají si neobratně jako všichni tuleni
 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Je toho viac, pokiaľ ste sa so Závadom ešte nestretli, vyskúšajte ho, možno budete prekvapený, podobne ako ja. Som rád, že som si rozšíril obzory, jedno, že to toľko trvalo. Jeho diela Panychyda, Siréna (1932), Cesta pěšky (1937) a Hradní věž (1940) si radím do svojho pomysleného záujmového zoznamu s prioritou – neodkladne prečítať.

Zdroj citovaných ukážok:
Poetismus. Praha : Slovart, 2017. 262 s. ISBN 978-80-7529-273-5

Erik Kriššák

Erik Kriššák

Bloger 
  • Počet článkov:  689
  •  | 
  • Páči sa:  166x

Fanúšik komiksov, literatúry a hudby. Zoznam autorových rubrík:  PoéziaTextyBásnické grify v praxiPrózaPre detiSúkromnéO hudbeInéKomiksJazerní básnici a iné preklady

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu